England 2018 - Familjen Andrén's Husbil

På denna hemsida presenterar vi vår husbil och berättar lite om våra resor
Familjen Andrén's Husbil
Go to content
England 2018 (Planering)

Planeringen för vår husbilsresa 2018 har startat. Vi planerar att ta en tur till södra England och Cornwall. Målet är bl a att se Land's End.
Idén är att åka till Trelleborg och ta färjan till Rostock. Därifrån går resan genom Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike. Vi måste ta oss över engelska kanalen och det sker troligen bäst med färja.
Tidplanen är start mitten av maj med återkomst o slutet av juni.
England 2018 (Genomförande)

Efter lång och noggrann planering, genomnförde vi 2018-års långa resa.

Vi startade den 15 maj och återkom hem den 30 juni. Turen gick till Trelleborg för färjefärd till Rostock. Där "tankade" vi i Bordershop med nödvändig flytande skaffning. Då vårt resesällskap har hund, var vi tvungna att vara i Dover senast 5:e dagen efter den tablett hunden fått mot dvärgbandmask. Från Rostock körde vi till Bad Bentheim inte långt från Osnabrück. Där stannade vi en natt. Besökte staden och Burg Bentheim.

Dag 2 åkte vi till Calais för en övernattning innan det var dags att ta färjan från hamnen i Calais till Dover. Tidigt på morgonen checkade vi in på P&O Ferries. Väl vid incheckningen skulle vi genom gränskontrollen. Våra bilar gicks igenom noggrannt av både den franska och engelska tullen. Varje fack i bilen kollades. Det fanns inte en chans att föra över någon okänd person över kanalen.

Väl i Dover styrde vi över bilarna på vänster sida av vägen. Hittade en rastplats strax väster om Dover. Där intogs en välförtjänt fika med smörgås.

Turen gick sedan i långsam takt efter sydkusten till Folkstone, Hastings, Eastbourne, Brighton, Portsmouth, Southhampton, Bournemouth, Weymouth, Torquay, genom Dartmoor National Park, S:t Austell (till Eden Project), Portscatho, Falmouth, Lizard Point, Penzance (med St Michael´s Mount), Mousehole, Land´s End, St Ives, Padstow, Minehead, Bristol, Brecon (Wales), Bath, Stonehenge, Basingstoke, Farnborough, Dover, Calais, Dunkerque, Brygge, Scharendijke (Holland), Oudorp, Alkmaar, Leer, Stade, Wischhafen, Glückstadt, Husum, Ribe, Grenå, Varberg.

Nedan finns ett antal bilder från vår resa.